Dynia i jej właściwości

Dynia to uniwersalne warzywo o wszechstronnym wykorzystaniu w kuchni. Z miąższu można przygotować praktycznie wszystko. Zawiera sporo potasu oraz kwasu foliowego, a jej pestki dyni mają wysoką zawartość cynku oraz lecytyny, zwiększają przemianę materii oraz wpływają korzystnie na czynności mózgu.

Dynia to uniwersalne warzywo o wszechstronnym wykorzystaniu w kuchni. Z miąższu można przygotować praktycznie wszystko zupę, sernik, a także muffiny, placki, kotlety, racuchy czy farsz do naleśników. Dynia smakuje ze wszystkim. Pestki dyni, zarówno suszone, jak i świeże, można dodać do sałatki lub ciasta, a z oleju przygotować dressing do sałatki.

Miąższ dyni jest raczej wodnisty i pozbawiony smaku. Dopiero po ugotowaniu lub upieczeniu, a także doprawieniu i wkomponowaniu w danie nabiera smaku i charakteru. Do potraw można wykorzystywać tartą surową dynię (np. do placków) lub też usmażoną lub ugotowaną w kawałkach (np. do makaronu, dań jednogarnkowych). Często wykorzystywane jest też z puree z pieczonej dyni.

produkty z dyni

Zimowe odmiany dyni można przechowywać w chłodnym miejscu (10 – 12 ℃) do 6 miesięcy. Po pokrojeniu niewykorzystaną część można przechować w lodówce. Obraną i pokrojoną dynię można też zamrozić.
Dynia ma bardzo mało kalorii (27 kcal w 100 g miąższu), szybko syci i dostarcza dużo błonnika. Zawiera beta-karoten, chroniący przed wolnymi rodnikami, który wspomaga także układ odpornościowy oraz obniża ryzyko choroby wieńcowej. Zalecana jako środek ogólnie odkwaszający, moczopędny, żółciopędny. Podaje się ją rekonwalescentom, pomaga bowiem odzyskać siły po ciężkiej chorobie.

Zawiera sporo potasu oraz kwasu foliowego. Pestki dyni mają wysoką zawartość cynku oraz lecytyny, zwiększają przemianę materii oraz wpływają korzystnie na czynności mózgu. Olej z pestek dyni tłoczony na zimno oprócz mnóstwa witamin i minerałów, zawiera też fitosterole, substancje obniżające poziom cholesterolu i zwalczające wolne rodniki.

dynia i jej właściwości

Ze względu na małą zdolność wiązania azotanów z gleby dynia jest lepszym od marchwi produktem w żywieniu dzieci oraz ludzi chorych na miażdżycę, stwardnienie tętnic, nadciśnienie tętnicze, niewydolność nerek, choroby wątroby, otyłość i zaburzenia przemiany materii. Dynie wzmacniają także system immunologiczny.

Wartości odżywcze dyni
(w 100 g – surowej/ugotowanej)

Witaminy
(w 100 g – surowej/ugotowanej)

Minerały
(w 100 g – surowej/ugotowanej)

Wartość energetyczna – 26/20kcal

Białko ogółem – 1.00/0.72 g

Tłuszcz – 0.10/0.07 g

Węglowodany – 6.50/4.90 g
(w tym cukry proste 2.76/2.08)

Błonnik – 0.5/1.1 g

Witamina C – 9.0/4.7 mg

Tiamina – 0.050/0.031 mg

Ryboflawina – 0.110/0.078 mg

Niacyna – 0.600/0.413 mg

Witamina B6 – 0.061/0.044 mg

Kwas foliowy – 16/9 µg

Witamina A – 8513/5755 IU

Witamina E – 1.06/0.80 mg

Witamina K – 1.1/0.8 µg

Wapń – 21/15 mg

Żelazo – 0.80/0.57 mg

Magnez – 12/9 mg

Fosfor – 44/30 mg

Potas – 340/230 mg

Sód – 1/1 mg

Cynk – 0.32/0.23 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.