Jarmuż przypomniany

jarmuż

Jarmuż to roślina posiadająca bogate właściwości prozdrowotne, niestety w naszym kraju służy bardziej do ozdoby innych dań niż jako składnik posiłków. Kiedyś ważny i często stosowany, dziś zapomniany. Warto przywrócić mu należne miejsce na naszych stołach!Jarmuż to warzywo typowo jesienno-zimowe i to właśnie w tym okresie najlepiej po nie sięgać. Pod względem wartości odżywczych świetnie zastąpi owoce i warzywa, na które kończy się sezon. Ale czym tak naprawdę jest jarmuż? Jarmuż to nic innego, jak…. kapusta, a dokładniej jarmuż to dwuletnia roślina należąca do rodziny kapusiowatych. Jest najstarszym przodkiem wszystkich kapust! Do tego jest wyjątkowo odporna na niskie temperatury, nawet sięgające do – 25 C, różnego rodzaju choroby i działanie szkodników. jarmuż

Posiada silnie rozwinięty korzeń, z którego wyrasta gruba łodyga sięgająca ponad 100 cm. Jednak to liście interesują nas najbardziej, gdyż to właśnie one są jadalne. W zależności od rodzaju, jarmuż może mieć długie klinowe lub owalne, kędzierzawe, tworzące rozłożystą rozetę pomarszczone, fryzowane, strzępiaste liście. Różne mogą być również kolory liści. W zależności od odmiany mogą być koloru jasno zielonego, zielonego, ciemno zielonego, niebiesko zielonego, fioletowo zielonego do fioletowo zielono brązowego. Liście są smaczne, pożywne i najlepiej smakują po przymrozkach, gdyż w wyniku mrozu tracą posiadającą goryczkę i wykształcają cukry, zapewniające jarmużowi charakterystyczny, niepowtarzalny smak.

Jakie witaminy i minerały zawiera jarmuż?
1.
Karotenoidy (beta karoten, luteina, zeaksantyna) – wzmacnia organizm przed atakiem wolnych rodników, jarmuż ma go najwięcej ze wszystkich warzyw liściastych: 5,8 mg na szklankę, co stanowi aż 75 % dziennego zapotrzebowania, luteina i zeaksantyna zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej,jarmuż wartości odżywcze
2. Witamina K ma przede wszystkim właściwości przeciwzakrzepowe, pomaga zmniejszyć siniaki i ich łatwość nabywania,
3. Chlorofil – najważniejsza jego rola to hamowanie przemiany zdrowych komórek w nowotworowe, poza tym jako zielone warzywo uzupełnia naszą krew,
4. Izotiocyjany – to fito substancje (cierpki smak jarmużu), które mogą chronić przed nowotworami zależnymi od hormonów, poza tym blokują działanie czynników rakotwórczych występujących w środowisku,
5. Kwas foliowy – zapobiega niektórym wadom wrodzonym układu nerwowego, nowotworom i chorobom serca, jarmuż zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy w 60%,
6. Sulforafan – zapobiega tworzeniu się komórek nowotworowych,
7. Witamina C – jarmuż zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę aż w 200%,
8. Antyoksydanty pomagające walczyć z wolnymi rodnikami – ma to pozytywny wpływ na zdrowie i wygląd (dłużej jesteśmy piękni i młodzi),
9. Wapń,
10. F
osfor,
11.
Żelazo.

sałatka z jarmużu i gruszki

Zastosowanie jarmużu w kulinariach jest bardzo szerokie.

  • Sałatki. Świeży jarmuż można dodawać do sałatek – kiedy jest przemrożony nadaje sałatkom słodki posmak, jeżeli jednak niska temperatura nie dotknęła naszego przydomowego ogródka dobrze jest jarmuż lekko podsmażyć, podgotować na parze lub zostawić na ok. 20 min. skropiony sosem vinegrette, wtedy zmięknie.
  • Zupy.
  • 3. Składnik sosu do makaronu.
  • Dodatek do zapiekanek.
  • Dodatek do gulaszu warzywnego.
  • Pesto.
  • Chipsy.
  • Dodatek do soków i koktajli. Przykładowe połączenie to pomarańcza + jabłko + banan + garść liści jarmużu + dodatki takie jak odrobina dowolnego oleju, aby ułatwić witaminom wchłanianie + opcjonalnie woda dla rozrzedzenia.

Jeżeli macie ochotę poeksperymentować z jarmużem w kuchni zapraszamy do śledzenia naszej strony, na której będziemy publikować wypróbowane przepisy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.